رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی بدون شک از موضوعات مهم طراحی می باشد که توسط وبسایت و فروشگاه معماری نوین آرچ برای شما در 140 صفحه با فرمت Word آماده و مهیا گردیده شده است. با توجه به اهمیت خط و خوشنویسی تصمیم گرفتیم موضوعی متفاوت با تمام آن چیزی که تا الان بهش فکر کردیم و پرداختیم را برای شما بیاوریم. شما می توانید پروژه معماری مربوط به رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی را از همین وبسایت با کمترین هزینه خریداری کنید. البته بزرگترین دلیلی که دانشجویان به همچین موضوعات مهم و جذابی نمی پردازند، عدم دستیابی به اطلاعات و مطالعات اولیه جهت طراحی میباشد که ما در این رساله به طور کامل به ضوابط و اصول طراحی خانه خط و خوشنویسی پرداختهایم و موارد زیر را مورد بررسی قرار دادهایم:
فهرست مطالب رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی
فصل اول رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی : کلیات پژوهش
- مقدمه … 1
- 1-1 دلایل انتخاب موضوع … 2
- 1-2 تعریف مسأله … 3
- 1-3-پرسش های محوری … 4
- 1-4- هدف از اجرای این پروژه … 4
- 1-5-روش های اجرای پروژه … 5
- نتیجه گیری … 5
فصل دوم رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی:مبانی نظری
- 2-1- مقدمه … 8
- 2-2- مفاهيم فرهنگي معماري ايراني … 11
- هندسه يا انتظام هندسي … 11
- طبيعت … 12
- خلوت … 14
- انعطاف پذيري … 15
- سلسله مراتب … 16
- شفافيت … 17
- ايهام و تداعي … 18
- نتیجهگیری … 19
فصل سوم رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی :شناخت موضوع
- 3-1- تاریخچهی انواع خطوط … 22
- 3-1-1- کوفی … 23
- 3-1-2- کوفی معقلی … 24
- 3-2- اقلام سته … 24
- 3-2-1- محقق … 25
- 3-2-2- ریحان … 26
- 3-2-3- ثلث … 26
- 3-2-4- نسخ جدید … 27
- 3-2-5- توقیع … 27
- 3-2-6- رقاع … 28
- 3-2-7- خط غبار … 28
- 3-3- خطوط ویژه ایرانیان … 28
- 3-3-1- تعلیق … 29
- 3-3-2- نستعلیق … 30
- 3-3-3- شکسته نستعلیق،شکسته … 32
- 3-4- تصویر و تصور در خط … 33
- 3-5- خوشنویسی قرآنی … 33
- 3-6- خوشنویسی و قالی … 35
- 3-7-کتیبهنگاری و معماری … 37
- 3-8- حس آمیزی خطوط اسلامی … 41
- 3-9- خوشنویسی وهنرهای بصری … 42
- 3-10- خط و بیان هنری … 44
- 3-10-1- خوشنویسی و زبان … 44
- 3-11- تقسیمات طلایی و خوشنویسی … 46
- 3-12- نقاشی خط … 47
فصل چهارم رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی : شناخت اقلیمی
- 4-1-بررسی موقعیت وجایگاه (شهرستان تیکانتپه)تکاب … 54
- 4-1-1- موقعیت جغرافیایی (شهرستان تیکان تپه) تکاب … 54
- 4-2- وجه تسمیه نام شهرستان ” تیکان تپه” … 56
- 4-3- موقعیت طبیعی و تاریخی (شهرستان تیکان تپه) تکاب … 57
- 4-4- بررسی وضعیت جغرافیایی منطقه … 58
- 4-5- بررسی جغرافیایی استان آذربایجان غربی … 58
- 4-5-1- بررسی زمین شناسی و خاک استان آذربایجان غربی … 58
- 4-6- مشخصات کوههای استان آذربایجان غربی … 59
- 4-6-1- کوههای آذربایجان به 6 گروه تقسیم می شوند … 60
- – کوهستان ارسباران یا قراجه داغ … 60
- – رشته کوه سبلان- جلفا … 60
- – رشته کوه سهند – ابرقوش … 60
- – کوهستان قره داش یا تکاب … 61
- – کوهستان میشوداغ … 61
- 4-7- وضعیت آب وهوا و اقلیم استان آذربایجان غربی … 62
- 4-7-1- توده هوای سرد شمالی … 62
- 4-7-2- توده هوای قطبی سیبری … 62
- 4-7-3- توده هوای قطبی بحری … 63
- 4-7-4- توده هوای حاره بحری … 63
- 4-8- بادها … 64
- 4-9- درجه حرارت … 64
- 4-10- آثار تاریخی و اماکن دیدنی تکاب … 65
- 4-10-1-زندان سلیمان … 65
- 4-10-2- زندان برنجه … 65
- 4-10-4- قلعه بردینه… 66
- 4-10-3- زندان نبی کندی … 66
- 4-10-5- چملی گلی … 67
- 4-10-6- چشمه تخت سلیمان … 68
- 4-11- پوشش گیاهی غالب در سطح شهرستان … 68
- 4-11-1- جنگل را می توان به دو گروه اصلی دسته بندی نمود … 69
- 4-11-2- گیاهان خود به سه دسته تقسیم می شود… 70
- 4-12- ویژگیهای آب وهوای شهرستان تیکان تپه… 72
- 4-13- نتیجه گیری مطالعات اقلیمی… 75
فصل پنجم رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی : ضوابط طراحی
- 5-1- ضوابط وکاربریهای مجموعه فرهنگی … 78
- 5-1-1- ضوابط و معیارهای طراحی مراکز فرهنگی … 78
- 5-2- گالریها … 79
- 5-2-1- ساختار عمومی گالریها … 79
- 5-2-2- ترتیب قرار گیری اشیاء … 80
- 5-2-3- نورپردازی گالریها … 80
- الف) نورپردازی طبیعی (نور روز) … 80
- ب) نور پردازی جانبی(افقی) … 81
- ج).نور پردازی مصنوعی … 81
- 5-3- حرکت و دسترسی گالریها … 82
- 5-4- تنظیم شرایط محیطی … 82
- 5-5- تهویهی مطبوع … 82
- 5-6- آکوستیک … 83
- 5-7- حریق … 83
- 5-8- ساختار عمومی فضاهای نمایشی … 83
- 5-9- شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش … 84
- 5-10- شیب سالن نمایش … 85
- 5-11- صندلی تماشاگر … 85
- 5-12- اتاق رختکن(تنفس بازیگران) … 85
- 5-13- اتاق سخنرانی … 86
- 5-14- نور پردازی صحنه … 86
- 5-15- آکوستیک … 86
- 5-16- ایمنی از حریق … 87
- 5-17- استانداردهای موزه … 88
- 5-17-1- گالریها … 88
- 5-18- آمفی تئاتر … 89
- 5-19- کتابخانه … 90
- 5-20- اداری… 91
- 5-21- آموزشی … 92
- 5-22- انبار … 92
- 5-23- پارکینگ … 93
- 5-24- تاسیسات … 93
- 5-25- بررسی نمونه های موجود … 93
- 5-25-1 فرهنگ سرای نیاوران … 93
- 5-26- بررسی از نظر اقليم … 93
- 5-27- بررسی بنا … 94
- 5-28- ورودی … 94
فصل ششم رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی : برنامه ریزی طرح
- 6-1- شناخت بستر طرح … 101
- 6-1-1- موقعیت استقرار سایت در شهر … 101
- 6-2- شناخت ویژگی های سایت … 102.
- 6-3- دسترسی به سایت … 103
- 6-4- دلایل انتخاب سایت … 103
- 6-5- تحلیل سایت … 104
- 6-5-1- قرارگیری سایت در مقابل باد وباران … 106
- 6-5-2- جهت گیری درمقابل آفتاب… 106
- 6-5-3- همجواری ها… 107
- برنامه فیزیکی طرح … 108
بخش هفتم رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی :طراحی
- 7-1- روند طراحی … 112
- 7-1-1-کانسپت ونحوه رسیده به طرح … 112
- 7-2- ایده های طراحی … 114
- 7-2-1- طرح شماره 1 … 114
- 7-2-2- طرح شماره2 … 115
- 7-2-3- طرح شماره3 … 116
- پلان های معماری … 117
- 7-3- تصاویری از طرح نهایی … 122
- منابع و ماخذ… 129
مقدمه رساله معماری طراحی خانه خط و خوشنویسی:
بدیهی است که در هر موضوع و طراحی اولین قدمی که باید برداشته شود، معرفی موضوع و دلایل انتخاب آن می باشد و همچنین ارزش یابی موضوع طراحی، علاوه بر این در ابتدای هر موضوع طراحی باید خواستههای طراحی و موارد خواسته شده در طرح مدنظر قرار گیرد. همچنین روش های طراحی و چهار چوب پژوهش نیز در ابتدای هر طراحی مطرح می گردد. در این فصل ابتدا ما به دلایل انتخاب و تعریف موضوع می پردازیم سپس به پرسش های کلیدی که در طراحی با آن مواجه هستیم پرداخته می شود و در پایان به اهداف اساسی طرح و چهار چوب پژوهش پرداخته میشود.
دلایل انتخاب موضوع:
اختراع خط یکی از دستاوردهای مهم تاریخ بشر است که همواره دستخوش تغییرات فراوانی در طول حیات خود بوده است تا به شکل امروزی در آمده است. هنر خوشنویسی در سرتاسر دنیا مورد توجه قرار گرفت و با توجه به زبان و مکانهای گوناکون شکلهای مختلفی به خود گرفت مانند چینی, عربی, روسی, انگلیسی و…. در ایران نیز این هنر روز به روز مورد توجه بیشتری قرار گرفت وشاخههای گوناگونی مانند کوفی, ثلث, نسخ, تعلیق, نستعلیق و….از آن جداشده است. اما این هنر ارزشمند در گذشته بیشتر از زمان حال مورد توجه قرار داشت زیرا در گذشته تمامی مطالب با دست نوشته میشد اما امروزه تمامی این کارها بوسیله کامپیوتر صورت میگیرد. پس در اینجا این سوال مطرح میشود که برای حل این مشکل چه باید کرد؟
این پرسش وبسیاری سوال های دیگر موجب شد تا ذهن من به سوی طراحی یک مرکز آموزش هنر خوشنویسی سوق داده شود. همچنین دلایل دیگری نیز دلیل بر انتخاب این موضوع شد که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنم:
- ارتقای هرچه بیشتر این هنر در بین جوانان وسایر افراد
- وجود پتانسیلهای بسیار زیاد شهر تکاب در زمینه خوشنویسی که یکی از قطب های خوشنویسی ایران است.
تعریف مسأله، شرح مختصر موضوع:
قسمت آموزشی شامل کلاس های آموزش خوشنویسی, نقاشی, مجسمه سازی و… می باشد. در قسمت نمایشگاهی فضاهایی چون موزه, گالری, گیو شاپ, محل فروش تابلوها و.. قرار دارد.قسمت اداری نیز شامل فضاهایی چون ریاست, معاونت اداری, سالن جلسات و… می باشد. در طراحی این مجموعه سعی شده است که از راههای گوناگون آثار هنری را به نمایش بگذاریم برای مثال در این مجموعه گالریهای گوناگونی مانند گالری دائم, موقت, خیابانی,…در مورد نمایشگاه خیابانی باید گفت که بر روی بدنه مجموعه آثار هنرمندان را میتوان به صورت یک نمایشگاه خیابانی درآورد که مجموعه از این طریق پیوند قوی تری با شهر پیدا خواهد کرد و به صورت یک المان شهری در خواهد آمد.
روش های اجرای پروژه:
- مطالعات میدانی ( مشاهده، نمونه و مصاحبه)
- تحقیقات کتابخانهای ( گردآوری اطلاعات از کتاب ها و مقالات)
- تحقیقات اینترنتی( شامل سایت های مشخص با رفرنس های مشخص)
- بازدید از مکان های مربوط به موضوع طراحی شامل موزه ها، گالریها و…
نتیجه گیری:
مراکز فرهنگی وهنری همواره مکانهایی برای ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به جوانان و سایر اقشار جامعه میباشند ومیتوان با یک معماری ساده و بیآلایش آن را نمود بخشید واز این جهت معماران وطراحان بایستی در طراحی مراکز فرهنگی بایستی به مواردی همچون سادگی، دوری از تجملات و… دقت و توجه کامل نماید. بنابراین با توجه با موضوع طراحی، خلق چنین فضاهایی مستلزم تفکرات عمیق در آن است و بدیهی است که این از وظایف طراحان است.
پیشنهاد ویژه:
شما می توانید برای سفارش پایان نامه و پروپوزال در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به وبسایت معماری ارشد کار مراجعه نمایید.